sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

Blogistanian kesälukumaraton 2016

Kuva: Niina Tolonen
Olen kirjablogimaailmassa pyörinyt enemmän ja vähemmän mukana nelisen vuotta. Olen halunnut kokeilla lukumaratonia monta kertaa, mutta vielä en ole onnistunut sellaista itselleni järjestämään, joten päätin osallistua blogistanian kesän lukumaratoniin. Tämän vuoden kesälukumaratonin emäntänä toimii Minna Vuo-Cho Ja kaikkea muuta -blogista.

Tosiaan en osaa sanoa, miten hyvin pystyn lukemiseen keskittymään. Lukujumia meinaa vieläkin vähän olla ja lisäksi olen äitini luona lomalla ja täällä on myös siskoni perheineen, pientä hälinää siis ilmassa :) Mutta katsotaan kuinka käy, luen sen mitä jaksan ja ehdin.



Lukumaratonin kirjapinoon olen valikoinut sekä kirjaston kirjoja että omasta hyllystä muutaman kappaleen:

  • Jukka Parkkinen: Onnenpoika ja pelienkeli
  • J.K. Rowling: Harry Potter ja viisasten kivi
  • Kass Morgan: The 100
  • Kerstin Gier: Liitto
  • Rick Riordan: Kesän miekka
  • Jojo Moyes: Kerro minulle jotain hyvää
  • Becca Fitzpatrick: Langennut enkeli

Tavoitteeni maratonin suhteen eivät ole korkealla: kunhan saisin aloittamiani kirjoja edes eteenpäin. Mutta paineita en tästä tosiaan halua ottaa. Kirjapinostani olen aloittanut jo Morganin The 100 -kirjaa, Gierin Liittoa sekä Riordanin Kesän miekkaa. Kirjat ovat melko paksuja, joten en usko, että saisin yhtäkään loppuun, mutta katsotaan. Ainoastaan Fitzpatrickin kirjan olen lukenut aikaisemmin, muihin tartun ensimmäistä kertaa.

10.7.2016 klo 12.00 Aloitus

Nyt aloittelen maratonin ja yritän lukea huomiseen klo 12.00 saakka niin paljon kuin jaksan, pystyn ja ehdin. Päätin aloittaa maratonin jatkamalla Gierin Liittoa, olen siinä sivulla 115. Olen kyllä pitänyt Gierin Unien kirjat -trilogiasta. Gierin kirjoitustyyli on mukava ja huumori uppoaa minuun.

Klo 15.00

Kolme tuntia luettu suhteellisen aktiivisesti. Yllätyin omasta keskittymiskyvystäni, jonka luulin olevan pitkällä matkalla, kun pystyin lukemaan pienestä hälinästä huolimatta. Mukavasti olen päässyt alkuun, lukenut Liittoa 110 sivua. Vähän reilu 36 sivua tunnissa, mikä on aikalailla minun normaali (hidas) lukutahtini. Nyt pienen tauon paikka ja sitten mietin jatkanko vielä Liittoa vai kokeilenko jotakin muuta. Luultavasti jatkan Gierin parissa, kun olen päässyt hyvään vauhtiin.

Klo 18.10

Kuutisen tuntia maratonia takana ja minulla on mennyt paremmin kuin osasin odottaa. Olen saanut luettua Liittoa 200 sivua, jäljellä on enää noin 70 sivua, joten luultavasti saan kirjan päätökseen maratonin aikana. Jospa kerkeäisin tässä vielä lukea muutakin kirjaa tai kirjoja maratonin aikana. Katsotaan, katsotaan! :)

Klo 20.45

Liitto luettu ja hyvä oli! :) Seuraavaksi saunatauko ja sitten voisi jatkaa seuraavalla kirjalla. En vain vielä tiedä millä. Mutta olen jo hyvin iloinen saavutuksestani: yksi kirja päätökseen ja sivuja luettu 272!

Klo 23.40

Jatkoin lukemista aloittamalla Parkkisen Onnenpoika ja pelienkeli -kirjaa. Luin sitä yhden luvun verran. Ei se oikein lähtenyt käyntiin eikä tullut fiilistä lukea sitä enempää. Niinpä jatkoin Morganin The 100 -kirjaa, kun talo vähän hiljeni lasten mennessä nukkumaan. Olen ihan iloinen tämän päivän lukusaldosta. Saatan lukea vielä pätkän verran ennen nukkumaan menoa, saa nähdä. Huomiselle tuli kuitenkin yllätysreissu, joten saa nähdä ehdinko aamulla lukemaan enää yhtään mitään.

11.7.2016 klo 9.10

Tunti sitten heräilty ja kohta lähdetään ostosreissulle. Automatkalla ehkä pystyn lukemaan pätkän matkaa. Päätin sinne ottaa Rowlingin Harry Potterin mukaan. Mieleni on tehnyt katsoa elokuvat pitkästä aikaa, mutta olen todennut, että nyt olisi myös hyvä sauma lukea kirjat, kun en muista elokuvien tapahtumista paljoakaan. Maraton päättyy klo 12.00, mutta silloin en pääse blogia päivittämään, joten päivitän maratonin lopullisen tilanteen myöhemmin tänään. :) 

Klo 18.50

Ostosreissulta kotiuduttu vihdoin. Ei minun autossa tullut sitten luettuakaan, joten lopullinen maratonin luettujen sivujen määrä jäi 317. Mutta itse olen enemmän kuin tyytyväinen lopputulokseen :) Sain sentään yhden kesken olleen kirjan luettua ja toista jatkettua, kolmannen aloitettua. Mukavaa oli, voisin joskus ottaa uusiksikin.

Maratonilla luettua:

  • Kerstin Gier: Liitto (272 s.)
  • Jukka Parkkinen: Onnenpoika ja pelienkeli (14 s.)
  • Kass Morgan: The 100 (31 s.)
  • Luetut sivut yhteensä: 317 s.

4 kommenttia:

  1. Minulla on Kass Morganin The 100 kirjat hyllyssä, mutta en ole saanut niitä vielä luettua. Mukavaa maratonia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minulla on tällä hetkellä vasta tuo ensimmäinen, mutta haaveilen lopuistakin :) Alun perin kirjasta kiinnostuin, kun katsoin Eloonjääneet tv-sarjaa, josta tykkäsin kovasti.

      Poista