sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Becky Albertalli: Minä, Simon, Homo Sapiens

Kirja: Minä, Simon, Homo Sapiens
Kirjailija: Becky Albertalli (suom. Lotta Sonninen)
Kustantaja: Otava
Julkaisuvuosi: 2015 (suom. 2017)
Sivuja: 253

Onko kaikkien pakko tulla kaapista?

16-vuotias Simon rakastaa draamaa, mutta vain näyttämöllä. Kun luokkakaveri ryhtyy kiristämään Simonia, hänen salainen ihastuksensa on vaarassa päätyä parrasvaloihin.

Simonin on tehtävä hankalia valintoja, onhan pelissä mahdollisuus rakkauteen ihanan ja hämmentävän pojan kanssa. Kunhan Simon vain saisi selville, kuka hän on.

* * *

Olin kuullut paljon kehuja Albertallin Minä, Simon, Homo Sapiensista ja sen vuoksi tartuin kirjaan vähän peläten. Usein minulle käy niin, että petyn pahasti kirjoihin, joista minulla on suuret odotukset. Kunpa vain odotukset pystyisikin sitten laskemaan pois, mutta ei se onnistu.

Tämän kirjan kohdalla ei kuitenkaan tarvinnut odotuksia yrittää laskea, sillä kirja ylitti ne kevyesti. Ihana, hyväntyylinen ja hymyn huulille laittava pieni, mutta silti niin suuri kirja. Albertallin kirjassa käsitellään seksuaali-identiteettiä, mutta myös ystävyyttä ja ihastumista. Kirjaa lukiessa koin paljon samastumisen tunnetta Simoniin. Ystävyyssuhteet, ihastumiset ja itsensä etsimiset ovat samoja kaikille, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta.

Kirja on kirjoitettu hyvin, se on aiheestaan huolimatta kevyttä luettavaa ja tuo tosiaan hymyn huulille ja ehkä myös muutaman kyyneleen silmäkulmaan. Minä ihan oikeasti naureskelin ääneen lukiessa, enkä muista milloin viimeksi näin olisi käynyt.

Ei hyvän kirjan tarvitse aina sisältää keksittyjä maailmoja ja olentoja tai muuta erikoista. Lukekaa tämä kirja, suosittelen lämpimästi. Seksuaalisuus ja tasa-arvo ovat olleet paljon esillä viime aikoina ja mielestäni tämä on myös sen vuoksi tärkeä kirja nuorille, mutta myös ihan kaikille muillekin.

Arvosana:
★★★★★

2 kommenttia:

  1. Kommentoin ehkä aiheen vierestä mutta siun blogi on kyllä niiin tyylikäs. Matkin sitä vähän, mutta ota se ihan vaan kohteliaisuutena.:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no kiitos! Aika tavallinenhan tää ulkoasu on ja saa matkia, kun minäkin oon varmasti matkinut jotakuta :D

      Poista